my medulla oblongata

Saturday, April 23, 2011

Home » ways to avoid "others" from distracting us. label; LOVE

ways to avoid "others" from distracting us. label; LOVE

SALAM.

urghhh.letih betol. betol letih tak tipu. tadi exam ctu, and and and.... aku rasa yea.. tunggu result nanti la baru boleh judge soalan tu senang ke tak. pelik betol aku. orang selalu dok kata, don't judge the book by its cover. habis tu yang angpa dok judge kertas soklan tu pasaipa? chill. semua soklan sama *jawapan sedapkan hati sebenarnya.*. 

bila bercakap tentang exam. mesti ade je benda yang suka sangat distract otak kita. ala...tok sah dok jauh2 sangat contoh. meh aku amik contoh budak2 universiti ke, budak2 sekolah ke...kire yang freshies la.. bila time exam, semua orang tension. semua pantang kena sentuh. semua pantang disergah. mesti ade je yang kena. especially to pasangan couple. yes. actually this is the best time foe each other untuk tak selalu bermesej. but, doesn't mean tak mesej langsung, like LANGSUNG! nanti masalah lain pulak timbul. kadang2 tu, ade jugak yang konpiden terus mintak putus. macam la aku. and..and..and... paling best, adalah time dekat nak exam. aku rasa setakat ni, alhamdulillah aku tak terasa "terkacau" lagi la dengan "new status" aku ni. bukan nak kata aku bagos sangat ke hape. tapi aku nak share sikit la on how to avoid others from distracting us. ; love version;

1) jangan sesekali sebut nama dia. 
why? the more you mention his/her name, the more you love him/her. untuk mengelakkan daripada perasaan "tu" muncul balik, better tak payah sebut dah nama die.



2) jangan lupa amalan wajib dan sunat.
amalan wajib macam solat 5 waktu sekali sehari. amalan sunat macam solat hajat, tahajjud, puasa sunat. korang pon tahu, ye dok? bagi aku, ini la masa yang paling sesuai untuk kita dekatkan diri kita dengan Yang Maha Esa.bukan maksud aku nak kata "eleh die tu, time susah baru nak cari "agama". time senang, lupa diri". no no no.. bukan tu maksud aku. maksud aku, kembali balik ke pangkal jalan, dan sedar apa yang sebenarnya kita dah ketinggalan. macam aku..sedih memang sedih. tapi kadang2, rasa sedih tu takdelah sampai melampau2. sebab kita akan dapat rasa ketenangan yang akan buat perasaan kecewa, duka, remuk redam, patah hati hilang dengan sendirinya. ketenangan tu yang kite perlukan masa2 macam ni.

3) no picture, no phone number, no desktop background.
kalau boleh buang la gambar2 yang ade or any kind of kenangan...simpan masuk kotak, letak bawah katil. tak pon, letak dalam luggage. *hehe. macam aku, dulu...dalam laptop aku seriously banyak gambar2 "lama" aku. tiba2 je laptop aku kena format. and folder gambar aku yang "tu" pon hilang sekali.jangan kata kat diri sendiri
"aku takut satu hari nanti, aku akan rindu die. aku takot aku menyesal delete ni semua"
orang kata, ' a boy who still contact her ex, is still keeping "the love" '
bagi aku, buat apa nak menyesal? itu tindakan kita. by hook or by crook, kite tetap akan padamkan jugak memories tu. macam unggun api jugak. die menyala hanya untuk terangkan kita, lama kelamaan akan padam jugak. tak selamanya die akan terangi kita. 


4) NO NO to lagu sedih
ha...ini A BIG NO ok?orang putus cinta ni aku nengok suka layan jiwa yang lara tu ha. kan dah sedih. tak perlu la nak dengar lagi lagu2 yang sedih. sama jugak konsep dengan luka luaran kat kulit tu. lagi kite cakap luka tu sakit, lagi sakitla luka tu. cuba cakap "ok, luka...kau akan sembuh nanti. aku percaya tu". tu semua mindset kita. lagi sedih kita, lagi senang "benda" tu nak kacau kita. ape "benda" tu..? ala.. yang selalu kacau tengah2  malam tu. apa? tak tahu? ok SYAITAN.

5) beranikan diri.
well, couple2 zaman sekrang ni..mesti ade je simbolik yang akan mengingatkan die pada pasangannya. contohnya macam 
"lagu"
"epal"
"payung"
"hujan"
itu semua boleh jadi simbolik pada percintaan korang. mesti ade je memori disebalik simbolik tu yang hanya korang dengan pasangan korang je yang tahu. so, aku nasihatkan kalau lepas dah break up tu, beranikan diri berhadapan dengan "simbolik2" ni semua. kalau simbolik korang lagu 6ixth sense. why on earth you want to stop listening to tat music..? just because of  OH-LAGU-TU-MENGINGATKAN-AKU-PADA-DIA. jangan...korang kena berani terima realiti. kalau simbolik love korang dulu2 "hujan", takkan sampai bila2 korang nak fobia dengan hujan??


a man in his presentation crack a joke, and audience start laughing loudly. a few seconds later, he crack the same joke, less audience laughing. after a few seconds, the man crack the same joke again, no one laughing. after all, the man said " you are not going to laugh for the same joke, so why must you crying over and over again, for the same reason?"

siapa tak nak ade LOVE macam dalam A WALK TO REMEMBER? everyone wants!


 BUT, I DO FORGIVE, BUT I DON'T FORFET. memang susah nak lupakan semua tu. even, parut kat lutut aku yang aku dapat dari umur 5 tahun ni pon belum hilang lagi.apatah lagi parut yang ditinggalkan baru je tak sampai sebulan. 

PARUT=HEARTBREAK

sape kata parut tak boleh hilang? parut boleh dihilangkan kalau kita guna krim yang bagus. the same thing goes to HEARTBREAK. the medicine of LOVE is LOVE. maknanya disini, kalau love yang buat korang sakit, maknanya hanya love yang dapat sembuhkan hati korang. 

ish, panjang pulak entri aku kali ni. letih je korang scroll down ke bawah, tapi seriously, pada sape2 yang tengah HEARTBREAK ni, try these! 

make him think you're completely happy. when he decides to wave at you like nothing ever happened, wave back, sure. but don;t smile. make him think he meant as little to you as 
you obviously meant to him



p/s mostly aku dapat ayat2 best cegini dari tumblr sorang ni. ni link nye.

10 comments:

  1. macam mana kalau kita cinta dekat kawan baek kita sendiri..?heeheheh..jom discus..let make an entry bout it..hehehehhe

    ReplyDelete
  2. berguna.., untuk org yg heartbreak and yg sama waktu dgn nyer~ hehe
    semakin bagus post ko.., tapi is it the idea coming from the whole u? jgn marah.., just asking koz i am in the beginning of having a blog too. :D

    ReplyDelete
  3. @Wanie Affandi kawan baik sendiri..? ehem2.. nanti ak fikir2kan balik ye. hehe =)

    ReplyDelete
  4. @Anonymous thanks. siapa ye ni?
    idea? yeah.. from the whole me. tapi based on others and my own, genuinely experience. =)

    ReplyDelete
  5. hurm...cara yg paling baik adalah menanamkan rasa benci kat dia utk mudah melupakan dia....serius benda ni nampak kejam,tapi sampai biler kite nak terpikir kat dia...kalau kite bagi peluang pun,he never change....so,tak perlulah nak bg peluang....mcm aku...penat dah aku bagi peluang....even da break up pun still pujuk lg...rase bodoh je...tapi biler dia cari balik,mmg aku dah tak nak!! shit kot ape yg dia dah pernah buat...selame ni berbulan2 sabar,asyik makan hati....so, it's good to know tht ko boleh lupekan dia...n betul pe ko ckp...sakit LOVE hanya boleh diubati dgn LOVE jugak...huhuhu

    ReplyDelete
  6. hye nohfee ;) rasenyee ssh nak lupekan seseorngtukan.even dh bt smuatu pon rse ssh jgk.mungkin kne gali lubang dlm2 duk dlmtu xkuar2.hihi.

    btw,kak nelly dtg dri BA ;)singgah ye.

    ReplyDelete
  7. thnx feera bg semnagat!!! tabah taw... laki mmg bnyk x gne... tp lpas nie mest ade laki yg lg best tok ko... pecayelah... =)

    ReplyDelete
  8. @Nelly Ixora hahha. gali lubang? yep2 susah nk lupakan someone.

    ReplyDelete
  9. @syazalina ridzuan amiinnn. hope so. aku pon dh mls dh nk knl cre mcm dulu. la ni, aku mengamalkan COUPLE ITU BULLSHIT. haha

    ReplyDelete