my medulla oblongata

Saturday, May 14, 2011

Home » Cerpen: Move On. #3

Cerpen: Move On. #3

sambungan; Move On 
                        Move On #2


"papa nak Lean balik minggu ni"
"no papa, Lean tak boleh. minggu ni kena daftar kelas."
"i said, u must come back!"
"pa...please"
"Lean, jangan macam ni. everything depends on you, remember what did doctor told you before?"
"hurmmm"
"hari ni, u collapsed, and luckily Zana notice you. kalau lepas ni Zana tak perasan? how about that?"
"i will take care of myself. pa, dun worry ok?"
"weekend ni papa datang kampus Lean. which day u free?"
"both. ok pa, Lean nak masuk tidur"
"tukar topik.. haish..ok..take care, love"
"ok..love u papa. kirim salam dekat semua ok? assalamualaikum
"insyaAllah i will. waalaikumsalam"



1 message received.

Lean: happy birthday
Syimir: thank you. ingat ek?

duh~~ thanks to facebook la... naseb baik facebook yang tolong ingatkan. haha

Lean: a'ar..ingat.
Syimir: lean, did u received any message before your-wish-message?
Lean: yeah. why don;t we meet somewhere tomorrow?
Syimir: yeahh. sure thing! dekat mana?
Lean: dekat kedai makan bawah ok?
Syimir: ok. i'll make it.


"Leaaannn! "
"apa die?"
"Ardy accident!"
"u must be kidding me"
"no. kawan die call aku" aku kaku. apa patut aku buat? melawat die? no... kau ingat ni drama melayu ke apa. apa aku nak buat? apa aku nak buat? petang itu, basah bantal aku menangis memikirkan keadaan Ardyan. ahh,. siapa pulak yang call ni? sebok je la! whattt? Syimir? demmmm! aku lupa! ceh, nama je banyak main sudoku, tapi kau tetap dasar pelupa jugak la weh!

"hello?"
"ermm... syimir.. aku mintak maaf"
"ha? kenapa?"
"something happened, and i cannot make it today"
"oh ok then. jumpa dekat kampus. bye"

ahh..mesti die kecewa gile aku buat die macam tu. kau memang terok la Lean. lepas sorang, sorang kau sakitkan hati...dengan penyakit kau..entah berapa lama nak tahan, lagi kau nak buat hal. tahniah la Lyana Elferra.

sedang aku menuju ke kelas pada minggu pertama.. tiba2, teringatkan kisah lama aku. dekat sini la Syimir first time jumpa aku. dekat sini la tempat permulaan. sekarang ni? ada siapa perasankan aku tak kat sini? tak datangkan kesan pada orang lain pun la kalau aku lalu kat sini. ceh. tiba- tiba Syimir lalu depan aku. aku tegur, tapi die buat tak tahu. aku tegur lagi. dia masih buat tak tahu. dia marah lagi agaknya dekat aku pasal semalam.. aku cuba pegang tangan dia. tapi tak sampai. aku nampak dia pergi ke arah student perempuan yang sedang berjalan ke kelas juga. aku terdiam.

" Lean, Lean...bangun!"
"bangun la Lean..."
demmm, jangan kata aku mimpi? shoooot! aku mengigau ke? 
"Lean , kau tak apa2 ke?" aku buntu. asal pulak dengan dorang ni. tiba2 aku rasa pipi aku semacam basah. aku menangis?
" kau mimpi apa ni weh? sampai menangis?" 
"ha? er...takde pape. aku ok. ngigau je ni. thanks buddies...serius aku ok." 

lepas kejadian aku pengsan dalam bilik hari tu, Zana tak habis-habis risau kalau aku pejam mata. katanya takot aku pengsan lagi. ada2 je die ni. 

first day in new sem. semua orang dah mula menampakkan perubahan. al maklumlah, dah sem 3. yang pakai dulu pakai tudung bawal, sekarang ni dah start pakai selendang kaler warna warni. yang dulu pakai sport shoes pergi kelas, sekarang dah boleh pakai heels pergi kelas. dulu ade yang rambut lurus, sekarang dah buat ala2 curly. everything's changed! aku..? aku.. ermm..

"Lean! asal kau kering sangat ni?"
"hah? kering amendanyaa?"
"kau dah makin kurus. i mean SKINNY ok?"
"oh really? bagus la. senang nk fit dengan pakaian." malas la nak cakap dengan dia ni, aku gemuk, pon salah, aku kurus pon salah. duh. lecturer subjek Bel masuk. selang beberapa minit. 

"sorry miss, late. i lost"
ceh dah sem 3 pon sesat cari kelas lagi ke? aku angkat muka aku untuk melihat suara yang bagi alasan bodoh tadi.

"hi, my name is Lyana Elferra, i'm from Gombak, Selangor."
"ok, tell us about your interests." Miss Adrina duduk di hujung mejanya.
"er..my interests. erm..blogging, sudoku. ermm..men..?"
semua orang tergelak. Syimir tersenyum mendengar jawapan aku. demm! aku cakap salah ke? takkan la aku ade interests dekat perempuan pulak?
"ok, Lyana, men.. can you be specific on the categorization?"
"hah? errr.. i guess nothing much. i'm not searching for any prince charming, enough for those who can accept me the way i am." aku tunduk ke bawah. i mean....syimir. 
"good Lyana. u may sit. next to Lyana, please..?

1message received
Ardy: i'm ok. thank you for being by my side.
Lean: i'm sorry. tak dapat datang.
Ardy: Ardy faham. jangan risau. Ardy accident sikit je. motor yang remuk teruk.
Lean: alhamdulillah.. Ardy dah keluar dari hospital?
Ardy: dah, baru je tadi.
Lean: jaga diri elok2 taw ardy! btw, i think, we can cancel up our relationship status dekat facebook tu. 
Ardy: everything runs smoothly?
Lean: so far so good. thanks ardy. thanks a lot.
Ardy: anything for you. =)
Lean: ok, take care of yourself. hati2 bawak motor lepas ni. i gotta go.
Ardy: ok. i will. thanks. tc too..


baru je aku nak letak phone dalam beg, tiba-tiba..

1 message received.
Syimir: meet me at foodcourt, after Bel class. 


"sehat?"
"erm... "
"Zana kata kau pengsan hari tu..?
"hah? oh...tak cukup glucose. aku tak makan." mulut tempayan betol zana ni!
"oh...take care of yourself, will you?"
"of course.i will"
"Lean, what happened between us?"
aku tunduk ke bawah. kau yang patutnya jawab soalan tu Syimir..bukan aku.
"i still... need you"
aku diam.
"orang sayang awak lagi"
aku buntu. kenapa mata aku berair ni. please...jangan lah menangis depan die. please..
"can u do me a favour, syimir?"
"yes..?"
" kalau awak sayangkan orang, boleh tak awak cuba jangan contact orang, jangan jumpa orang..try buat macam tu dalam masa sehari..?
"but why?"
"saja. another test for you." aku tersenyum.
"i'll try, but i need to know the reason"
" orang bagi tahu sebab die dekat awak, the day after, ok?"
"erm...sabtu? ok. so...kite still in relationship?"
"well, it depends on ur patient"
"ok, deal."


"Lean, bangun...bapak kau datang"
  
10 minute later
[no response]

15 minutes later
[no response]

"Lean, bangun la.. familiy kau datang ni. 
Lean...? Lean??"
"aunty, uncle, boleh tak tengokkan Lean kejap? die taknak bangun" suara Zana terketar2. 


1 message received.
Syimir: sayang, i did it! we are in relationship, aren't we?"

1 message received.
Syimir: sayang...?
Lean: currently, she is on her way to funeral. recite al-fatihah for her-Zana-


Zana: hello Syimir.
Syimir: Zana, what do u mean by that?
Zana: dia dah tak de, 
Syimir: what do u mean by tak ada?
Zana: Lean dah pergi, Syimir... she's having leukemia. she has stopped responding to treatment about years ago..since die masuk sini. and, aku baru je tahu. her dad bagi tahu just now. aku tak boleh nak ikut ziarah pengkebumian die. 
Syimir: innalillahiwainnailaihirajiun..


dear love, 

congrats dear, u did it! at last! now, keep on doing that everyday. i'll be watching you out! hehe. i love you!

ps-so this is the answer for the reason u've asking before.got it? =p

lots of love, 
Lean.


dear my future husband, 

for once again, you're home alone,
tears running from your eyes,
and i'm far away from you
knowing you are all i want
but i can't do anything, 
i'm so helpless, love.

everyday, new things happened,
so used to feeling the pain
never had real love before,
and i'm so fake
couldn't lie even myself

every thing happened,
only you know the reason,
i can;t help it,
i wanna ask you,
but would that be selfish,
i am healing. 
a heart that can't feel , it's broken
your love is all i know, your love is all i know
your love is all i know, all we both knows.

yes, i've been living this way so long, 
i can differentiate the difference,
and, yeah, it;s killing me dramatically,
cause i can;t have you forever in life,
thanks for looking me,
that's for making you more clearer in my view, 

everyday new things happened, 
so, used to feeling the pain.




3 comments:

  1. sdeh ny!!! waaaa!! :'( asl cter ko sdeh weh?? oh, btw, spe puny sore bodoh 2??

    ReplyDelete
  2. touching wehhh! sediih giler! but still nice! boleh lah create new story pasnih. :)

    ReplyDelete