my medulla oblongata

Monday, May 9, 2011

Home » mother's day haram? lepas ni teacher's day pulak ek haram.

mother's day haram? lepas ni teacher's day pulak ek haram.

SALAM.

ermmm. habis sudah MOTHER;S DAY. dan penutupan mothers day semalam, aku dengan family aku pergi makan dekat area bangsar. walaupon ade la kureeng sana sini, but who cares? dah sampai sana, takkan nak patah balik pulak kan?

on the way aku nak balik rumah, dekat dengan stesen lrt unuversiti tu..time kat traffic light..aku nampak la ade la lelaki and perempuan ni atas motor. and.. wadeheek, perempuan tu pakai baju serius ketat gila and, nampak la selulit2 die terkeluar dari jaring. makkk aihh. dah la aku dengan family aku. tiba2 aku pulak rasa malu tengok situasi tu. agak2 la sis nak pakai ketat pon. cover perot cover perot...


ok, tak mao cerita pasal tat MOTORCYCLE-PEOPLE lagi dah. aku sebenarnye nak cerita pasal mothers day. banyak betol post dekat wall masing2 kata yang mothers day tu haram sambut. wadeheek? time2 cegini la baru nak timbul persoalan ni semua. kenapa tak timbulkan isu ni 2 months before ke a month before ke? persoalannya KENAPA BARU SEKARANG?

dengan bukti2 yang sahih yang dorang dah kaji bagai tu semua, sedap2 post dekat fb sehari sebelum hari ibu, kata hari ibu tu haram. maaakk aiiih.. apa kejadahnya tu semua? please la.. aku tahu la harga minyak, harga tol suka naik secara mengejut. tapi tak perlu lah isu macam ni pon nak bangkit secara mengejut. ingat ni negara terkejot ke hape? 

apa yang aku perasan, modal insan2 yang suka buat "notes" dekat facebook tu, depa suka guna dalil (dalil or hadith, aku tak pasti)
"barangsiapa yang menyerupai kaum lain, maka mereka juga sebahagian dari kaum tu".

bukannya apa, setiap kali  timbul isu macam ni, mesti dok guna ayat ni. masa isu freemason iluminati dulu pon dok guna gak ayat ni. masa isu valentines pon dok guna gak ayat ni. tolonglah, kaji dengan betul dulu maksud dalil tu. bukan main ikot suka hati je nak gunakan je. kalau macam tu, kalau kita pakai kimono maknanya kite sebahagian dari jepon? aduh, tolonglah kaji dalil/hadith tu dulu sebelum gunakannya sebagai senjata untuk bertempur. 


banyak betol isu2 berkaitan keagamaan dibangkitkan kebelakangan ni. contoh nye, 

-freemason/ilmuniati
- upin ipin agenda yahudi.
-boikot barang2 yahudi (aku tak nampak sebarang keberkesanan pon)
- valentines
- isu tak boleh nikah dekat masjid
- hari ibu.


alih2 benda ni semua senyap sunyi je. isu2 ini hanya lah isu hangat sementara je. 

11 comments:

  1. ini dinamakan pemikiran sempit yang menyemputkan... memang tak ke mana pun kalau dilayan... ilumu Allah tu luas... Tinggal nak kaji jea lagi... Jangan jadi macam kerbau... Taksub kepada tali mengikut ke mana sahaja tali di bawa!

    ReplyDelete
  2. akhir zaman...
    fitnah terbesar pon dalam zaman kita....
    jd, hati2 lah..

    ReplyDelete
  3. baru je baca note fb pasal isu hari ibu nih..eh,sama tak note yang nohfee baca tu??MJ bce yg Andai ibu tahu, pasti dia pesan "jgn sambut hari ibu"...

    ReplyDelete
  4. @MJ
    nohfee x baca pulak tu semua. nohfee baca yang duk post byk2 kat fb. x taw la yg mne 1.

    ReplyDelete
  5. Islam is a way of life.. Islam xsusah utk kita amalkan as long as kita tak mengambil mudah ^^
    In this case niat kita just utk mengembirakn hati ibu jer mybe special skit berbanding others day kan? Islam kan mmg mengalakkn kita berbuat baik kpd ibu and bapa.. So xperlu pun nk haramkn2 tuh, yg jadi hramnya klo kte amalkn mcm org kafir jer bgi bible ker mcm2 kt ibu kita

    ReplyDelete
  6. @Raji berkata betol tu. ape2 pon niat memainkan peranan yng penting.

    ReplyDelete
  7. @fatin farzana hamid yep. if i'm nt mistaken mufti perlis dh tetapkan cegitu dekat negeri perlis. sebab kononnya kate sama dengan kristian.

    ReplyDelete
  8. macam-macam hal la sekarang kn?ermm..

    bw: syeikafarhana.blogspot.com

    ReplyDelete