my medulla oblongata

Sunday, July 22, 2012

Home » Dear Sdare Sdari yang Cintakan Diskriminasi,

Dear Sdare Sdari yang Cintakan Diskriminasi,

SALAM


ohayoo, konnichiwa, konbanwa, oyasumi semua! 

sekarang ni banyak betei produk yang bertemakan 1 Malaysia. ada tepung, gula, susu.. yang terbaru aku tengok taska 1 Malaysia. jyeaaaahhh! jadi tak heran lah kalau ada dekat bazar bazar ramadhan kali ni, ada yang dok jual murtabak 1Malaysian, Apam Balik 1Malaysia, dan seterusnya...

alhamdulillah, selepas 4 tahun tak dapat nak berpuasa penuh dengan family due to school days, university life.. at last! ramadhan kali ni aku dapat fully puasa dengan family aku. awesome! untung betei jadi budak degree ni. kehkehkeh.

bukak sem ni, aku tahu banyak lagi benda aku kena settle kan. banyak program anjuran PERKA. so , makin banyak lah surat yang akan aku produce. hebak hebak...bukan tu je, well, aku tak dapat kolej. ah kompromi apa ni aku tak dapat kolej? first time rasa kena reject woi. kurang asam betei tapi takpe, aku akan tetap cari jalan untuk aku duduk dalam.

apa sebenarnya focal point untuk entri aku kali ni? ah lantak. aku pun tak dapat nak kesan focal point nya dimana. aku bedal je lah cerita semua benda ye?

next! 

nak dijadikan cerita aku tak berapa nak baru balik dari satu kem ni. kem kepimpinan ABATA katanya. banyak jugak input yang aku terima. misalnya, apa peranan pemimpin. oh jadi pemimpin ni bukannya senang macam engko tanak nasi. jadi pemimpin ni berat tanggungjawabnya. bukan saja 'dihisab' oleh orang orang sekeliling, bahkan akan dihisab oleh Allah satu hari nanti. baik pimpinannya, ganjaran yang diperolehnya. buruk pimpinannya, maka sebaliknya lah yang diperolehi. nak tahu rasa jadi pemimpin, cuba cuba lah jadi pemimpin, lepas tu baru boleh mengata sini sana. 

mulut manusia ni sini sana dok kata 

"oh dia ni tak buat kerja ke?"


sedak betei mulut mulut kalian menyoalkan sedemikian rupa. adui. semua buat kerja lah. haish. kesian pemimpin kena tanggung 'hisab' dari kalian semua. tak kesian ke? tak kesian? ok.

lepas kem, cerita pasal bulan ramadhan. erm, bukan mahu mengutuk, tapi tolong pokcik mokcik sekalian, janganlah pandang enteng pada usaha remaja2 sekolah menengah/rendah yang datang ke surau/masjid untuk solat tarawikh. sesedap hati je pokcik mokcik kata 

"oh dorang budak2 je.. dorang tak tahu apa2 yang kat belakang tu solat kat depan"

tahu tak, "dorang" tu dah baligh?dah wajib macam pokcik mokcik untuk menunaikan solat. apalah hak kalian untuk merendahkan hak budak2 tu untuk 'berhubung' denganNya? itu secara tak langsungnya boleh mematikan semangat mereka untuk ke surau untuk berjemaah. asyik kena diskriminasi je. siapa tak marah yedak pokcik mokcik?

next berkenaan engineering. siapa kata civil engineering senang? meh bagi satu sem duduk bukak buku statics dynamics, calculus, solid mechanics, soil mechanics. ha.. tengok, senang ke idok?








ah kata senang? kenapa ternganga je bukak buku tu?? nah..




engko electrical ke, engko mechanical ke, mechatronic ke, chemical ke, civil ke.. kalau dah namanya engineering, takde benda yang senang tahu? ye ada la yang senang. subjek BEL, CTU yang kompem2 sdara sdari boleh skor A+ tu. tapi janganlah diskriminasi sangat. keji betei sikap.

bila kata oh budak civil tu dapat dekan lah. terus ada yang akan kata

"ah civil je. boleh la dapat dekan.."

cuba istighfar sikit sdare sdari sekalian. cuba lah sdare sdari ambik subjek dorang tu.. petik jari boleh terus jawab ke sampai kata civil tu senang? muhasabah diri sikit ye? 

konklusinya, teringin aku nak kata, cuba jangan diskriminasi terhadap sesuatu benda yang berada dalam persekitaran kita. orang sekeliling pandang keji pada awak awak semua yang suka diskriminasi. ingat, kita bukanlah hebak mana pon. hidup kita saling berharap pada orang lain. tak percaya? cuba tengok siapa yang pergi jumpa doktor dekat hospital. doktor sahajakah? atau ada pesakit dalam kalangan engineer, architect, businessman. setiap orang ada kelebihan dan kekurangan masing masing. alright awak awak?

0 orang doakan nohfee dapat Dean List. amiinnn:

Post a Comment